Användbar information

Trygg uthyrning vid oförutsedda händelser


En vanlig hemförsäkring täcker i regel inte skador som uppstår i samband med uthyrning av en bostad eller ett fritidshus. När du hyr ut genom StayNordic behöver du inte själv teckna någon extra försäkring. Hos oss ingår en särskild uthyrningsförsäkring via Omocom. Här kan du läsa mer om försäkringsvillkoren och vart du ska vända dig om olyckan skulle vara framme. 

Vad är fördelarna med uthyrningsförsäkring? Räcker inte en vanlig hemförsäkring?

När du själv väljer att släppa in någon i ditt hem eller fritidshus och något går sönder eller gästen stjäl gäller inte hemförsäkringen. Om det skulle uppstå skador vid en uthyrning t.ex. repor på golvet eller rödvin i soffan, så täcks det istället av uthyrningsförsäkringen. Du behöver dock alltid ha en hemförsäkring som täcker inbrott, vatten och brand för att ha ett skydd mot andra typer av skador. Det kan vara bra för dig att veta att uthyrningsförsäkringen gäller för dig både i egenskap av privatperson och juridisk person.

Vad ingår?

Försäkringen täcker skador som uppstår vid uthyrning. Den täcker onormalt slitage av bostaden, hyresförlust eller förlust eller minskat värde av egendom i samband med uthyrning. Exempel på saker som kan ersättas är skador på inredning, golv, väggar och möbler. 

Vad ingår inte?

Försäkringen ersätter inte för skador som uppstår p.g.a. normalt slitage och inte påverkar egendomens funktion. Detta gäller även för skador som inte har någon koppling till en specifik uthyrning inklusive skada om har uppstått under en lång tid, t.ex. röta eller fukt.  

Det har skett en olycka, hur gör jag nu?

Är du Silvermedlem anmäler du själv en skada eller stöld direkt via Omocoms skadeanmälningsformulär så fort som möjligt efter att skadan upptäckts. Om du är Guldmedlem vänder du dig istället direkt till oss så hanterar vi din skadeanmälan åt dig. Om det gäller stöld ska en polisanmälan göras, och den behöver du göra själv. Ersättning kan ske genom reparation, återanskaffning (d.v.s. ersättning i form av inköp av likvärdig egendom) eller som en ren ersättning i pengar. Omocom använder Trustly som betalpartner vilket innebär att du får ersättning utbetald i realtid.

Vad ska jag tänka på när jag gör en skadeanmälan? 

Vid en skadeanmälan kommer du att behöva redovisa följande: 

  • Underlag från din hemförsäkring med beslut om ersättning 
  • Bilder på eventuell skada 
  • Kvitto eller faktura på egendom relaterad till skadan

Hur mycket är det i självrisk?

Självrisken är 1 000 kr vid varje skadetillfälle.

Självriskeliminering

Om din ordinarie försäkring täcker skadan, men har en högre självrisk än denna försäkring så får du ersättning för mellanskillnaden.

Försäkringsbelopp – Högsta ersättning

Försäkringens högsta ersättningsbelopp är 300 000 kr per skadehändelse.

Vill du veta mer? I länkarna nedan hittar du fullständiga avtalsvillkor och informationsblad. Om du har frågor kring försäkringen, eller behöver göra en skadeanmälan kan du alltid kontakta oss. 

Mail: owner@staynordic.se 

Tel: 031 22 33 00



Infoblad
Avtalsvillkor



Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *